Participatiemaatschappij of Prikkelende sociale initiatieven vanuit burgers zelf
Weblog smdb 9 maart 2016
Participatiemaatschappij of Prikkelende sociale initiatieven vanuit burgers zelf
De tijd dat de overheid van de wieg tot het graf voor ons zorgt is voorbij. Graag ziet de overheid dat burgers en of ‘ de Markt ‘ zelf met ideeën en initiatieven komt om het welzijn van de mensen te onderstrepen en te verbeteren. Maar ja, vind maar eens een burger die het lef heeft om zijn nek uit te steken met alle risico’s van dien. Stel dat je een idee hebt, het gaat uitvoeren en dat het toch lastiger blikt te zijn dan vooraf gedacht. Stop je dan of ga je door en zoek je stap voor stap een oplossing voor de drempels die je tegen komt. Wat die drempels zijn er; Andere mensen vinden die samen met je willen werken, waar haal je het geld vandaan, waar vind je een (kantoor)ruimte om je ideeën ook uit te voeren, hoe vind je creatieve ideeën.
Bent u daar nog ?
Veel mensen krijgen al hoofdpijn als ze zich bedenken waar ze aan gaan beginnen. Om geen hoofdpijn te krijgen, kun je wellicht beter de volgende Netflix aflevering kijken.
Op 8 maart 2016 bezocht ik in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam een (gratis !) bijeenkomst van het Programma What’ s Up over ‘Matchmaking ‘ , het in contact brengen van mensen met elkaar. Hoe eenvoudig kan het zijn, zou je denken, mensen met elkaar laten kennis maken. Ik raak enorm geïnspireerd door ‘de vibe’ van het gebouw van de Zwijger, een oud betonnen kolos aan het IJ , dat helemaal verbouwd is en nu ruimte biedt aan de Creatieve Industrie in Amsterdam ( Elke stad in Nederland zou dat als voorbeeld kunnen nemen, wat een energie spat er uit het geheel !!!)
Wat heb ik gehoord en geleerd op deze bijeenkomst?
Filmcastingbureau voor Daklozen Homeless Extras
Reclamejongens Gijs Sluijters en Joris van Tol van het reclamebureua DDB Tribal Amsterdam bedachten het volgende. Wanneer een commercial buiten moet worden gefilmd (de Shoot) zijn er vaak figuranten nodig die door het beeld heen en weer lopen. Ze moeten de hele dag op de set aanwezig zijn voor one-minute-of-fame. Gelukkig krijgen ze de hele dag koffie en broodjes en verdienen ze tot 150 euro per dag.
Waarom gunnen we dat baantje niet aan dak- en thuislozen dachten de reclamemannen. Ze zochten contact met De volksbond, een organisatie die zich bekommerd om deze mensen. Inmiddels is er met succes castingbureau opgezet met 30 figuranten, er is zelfs al een hoofdrol speler gecast.
Zie ook Homeless Extras
Stuur je oma elke maand een ansichtkaart via Oma post
Wilbert van de Kamp is een 27 jarige jongen. Hij is foodentrepreneur en heeft veel creatieve ideen, vaak meer dan hij kan uitvoeren. Zo bedacht hij dat hij zijn eigen oma helemaal niet zo goed kent. Toen hij haar een foto liet zien van hemzelf in functie als kok raakte ze met elkaar in gesprek over groente, moestuinen en recepten. Dat wist hij allemaal niet van zijn oma. Toen bedacht hij dat hij best weinig bij zijn oma op bezoek ging.
Wat als hij nu elke maand een ansichtkaartje zou sturen met daarop een foto uit zijn leven. Die foto’s maakte hij toch al en postte hij op Facebook en Instagram.
Zo kwam hij op het idee om jonge mensen in staat te stellen hun sociale media foto’s , via een website, per ouderwetse post te laten bezorgen.
Het project OmaPost is een concept. Er is 20.000 € nodig om de app en website te bouwen. Dit bedrag wordt nu via Crowdfunding opgehaald
Zie www.omapost.nl
Het verhaal van de Migrant. Pocket Stories
Voor ons staat Ingi ( Ingeborg !) Mehus een Koreaanse jonge dame. Ze vertelt ons dat ze als baby is geadopteerd door een familie in Noorwegen. Ze groeit op in een klein dorp. Ze studeert in het buitenland en woonde een paar jaar in Australië. Naast, ongetwijfeld, haar Noors , is haar Engels perfect. Nu woont ze in Amsterdam en voelt zich hier helemaal thuis door de ‘openess ‘ van de stad met de mensen die er wonen.
Met haar online- en offline project Pocket Stories wil zij Migranten (ze voelt zichzelf, mede door haar eigen uiterlijk en levensverhaal , ook migrant, zelfs in Noorwegen) hun verhaal laten vertellen. Migranten worden vandaag de dag vaak over èèn kam geschoren, zijn het echt allemaal vluchtelingen ? Mensen uit een ander land kunnen natuurlijk ook Rugzaktoeristen, au pairs, internationale studenten, expats, zakenmensen zijn. Iedereen heeft een verhaal, vaak zijn dat mensen met onverwachte verhalen, waar iedereen iets van kan leren.
Zie Pocket Stories
Een website voor je woonwijk voor jou en je buren. Nextdoor is een soort Facbook
Voor ons staat een wat oudere jonge man, Tamar van de Paal, die aan het hoofd staat Nextdoor, een nieuw sociaal Netwerk in Nederland. Hij vertelde dat hij al eerder voor een startup in Nederland werkt ( Google Nederland LOL) Hij werd in2015 benaderd door Nextdoor Amerika om de site ook in Nederland uit te rollen. Dit nieuwe sociale Netwerk is na 4 jaar actief in 90.000 Amerikaans buurten ( 50 % van deze buurten is nu aangesloten volgens Tamar). Als buurtbewoner kun je je gratis registreren, wanneer er in je eigen buurt nog geen buren actief zijn kun je zelf pionieren zijn en zelf starten op een Nextdoor op te zetten.
Nextdoor wil nu ook de rest van de wereld veroveren en besloot te starten in Europa waar Nederland het eerste land is. Wij schijnen in Nederland , zeker vergeleken met andere landen, zeer sociale inwoners te hebben die veel met hun buren en buurt omgaan. Daarnaast zijn wij kampioen Sociale Media in Europa. Ik vroeg mij overigens af hoe dat komt. Omarmt Nederland zo snel nieuwe technieken door ons historie met Schoolbank en Hyves , of komt het omdat wij zo’n klein, plat landje zijn waar iedereen al 30 jaar beschikt over een telefoon- en kabeltelevisie aansluiting en dat ook Draadloos Internet hier met 100% dekking draait met breedband dataverbindingen ?
Ik heb zelf privé, in mijn eigen Planetenbuurt in Haarlem en voor ons buurthuis SamenMetDeBuurt in Haarlem Schalkwijk Meerwijk https://meerwijkhaarlem.nextdoor.nl/een Nextdoor netwerk opgezet. Wanneer je je gratis hebt geregistreerd kun je 20 buren uitnodigen om ook mee te doen. Dat kan per e-mail maar je kunt ook ansichtkaartjes met de uitnodiging versturen, je klikt gewoon binnen je eigen buurt of straat de huisnummers aan, de rest gaan vanzelf.
Het is mogelijk om oproepen te plaatsen ( ‘ help onze poes is weggelopen’ , ‘ Wie weet er een oppas voor ons gezin’ etc. etc.) Maar je kunt elkaar ook een privé bericht sturen, zij het wel via de website en niet via je persoonlijke e-mail, in het kader van je eigen privacy worden niet al je gegevens gelijk open gezet.
Volgens van de Paal groeit Nextdoor ook in Nederland snel. Men is nu 4 weken actief. Er zijn in Nederland in totaal 12.000 wijken. Nu is men actief in 10 % van de wijken, 1.200 wijken met 13.000 ingeschreven mensen. Hij wil verder geen verdere groeicijfers delen maar het gaat erg hard !
Het verdienmodel zal al wel klaar liggen, naar verwachting kunnen straks commerciële partijen als het restaurant om de hoek wel moeten betalen voor een plaatsje en of voor het plaatsen van advertenties. De oorspronkelijke oprichters kunnen natuurlijk flink geld verdienen door eerst miljoenen gebruikers aan te trekken en Nextdoor daarna door te verkopen aan Google of Facebook. Dus iedereen moet goed opletten wat je wel en niet publiceert op Nextdoor, maar geldt dat ook niet voor je account op Facebook ?
Zie www.nextdoor.nl
Ernst Blok is oprichter van stichting SamenMetDeBuurt
www.samenmetdebuurt.nl
Een social enterprise in Haarlem